Dieta przez węch?

Wpływ zapachu na organizm ludzki jest faktem, który wykorzystywany jest już w wielu dziedzinach życia – choćby w marketingu – w celu zwiększenia sprzedaży danego produktu. Zapach może także mieć wpływ za pobudzenie lub zahamowanie apetytu i to właśnie jest przedmiotem badań naukowców z UP we Wrocławiu. Opracowanie specjalnych blotterów ma zostać sprawdzone za pomocą rezonansu magnetycznego – czy i w jaki sposób oddziaływać będą określone zapachy na nasz mózg.
Blottery – specjalne paski, które dzięki nasyceniu zapachem mają za zadanie pobudzić lub ograniczyć apetyt. Projekt ten prowadzony jest przez polskich naukowców z Katedry Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Celem projektu jest stworzenie blotterów, czyli opracowywanych są na bazie naturalnych, bezpiecznych zapachów (olejków eterycznych oraz aromatów spożywczych), gdzie nośnikiem zapachu, odpowiednio oddziaływującego na apetyt, mają być tekturowe paski podobne do tych stosowanych w perfumeriach.
Otyłość i nadwaga stanowią w Polsce znaczące problemy – tym bardziej, że zwykle są wynikiem naszego stylu życia. Jak wskazują wyniki analiz i statystyki, ponad połowa Polaków w wieku powyżej 15. roku życia boryka się z nadwagą lub otyłością, stanowiąc jednocześnie częstszy problem wśród mężczyzn niż kobiet.
Z drugiej strony równie dużym problemem jest brak apetytu, który zgłaszają osoby starsze. Najczęściej utrata apetytu jest spowodowana farmakoterapią, chorobami, ale także z problemami natury psychicznej. Zmniejszenie spożycia kalorii często jest związane z niedożywieniem i niedoborem składników pokarmowych, co bezpośrednio przekłada się na stan zdrowia.
Przedmiotem badania naukowców z UP we Wrocławiu jest stworzenie kompozycji zapachowych kojarzonych z jedzeniem. Konieczna jest również weryfikacja skuteczności ich działania, do czego naukowcy chcą wykorzystać rezonans magnetyczny. Testy będą polegały na sprawdzeniu, czy i w jaki sposób dany zapach oddziałuje na odpowiednią część naszego mózgu. Projekt opiera się na założeniu, że zapachy wielokrotnie determinują nasze reakcje i zachowania (co wykorzystywane jest już w marketingu, by podnieść sprzedaż określonych produktów). Podobne reakcje zapachy wywołują w kontekście naszego apetytu – mogą go pobudzać lub sprawiać, że niechętnie będziemy jeść określone potrawy bądź całkiem z nich zrezygnujemy. Trzeba jednak nadmienić, że zapachy hamujące apetyt wcale nie muszę być dla naszego nosa nieprzyjemne, gdyż jak twierdzą naukowcy, celem badania nie jest zniechęcenie do jedzenia czy wytworzenie negatywnych skojarzeń, a jedynie wywołanie uczucia sytości. Zadaniem projektu jest również nakierowanie naszego apetytu na wybór zdrowszych produktów.
Piśmiennictwo
Źródło tekstu:
- [2] W. S. Zgliczyński: Nadwaga i otyłość w Polsce. „INFOS” 2017, nr 4(227).
[3] E. Wernio, J. A. Dardzińska, S. Małgorzewicz: Anoreksja wieku podeszłego – epidemiologia, przyczyny, konsekwencje zdrowotne. „Geriatria” 2016, nr 10, s. 32-38.