Zaloguj
Reklama

„Wsłuchaj się w emocje”, czyli jak nowoczesna metoda SPPS łączy zmysły i psychologię w terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego

Autorzy: Katarzyna Obłoza
„Wsłuchaj się w emocje”, czyli jak nowoczesna metoda SPPS łączy zmysły i psychologię w terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego
Fot. shutterstock
(0)

Jeżeli wydaje Ci się, że dziecko ma trudności w słyszeniu w hałasie, nie spełnia poleceń słownych, wielokrotnie prosi o powtórzenie wypowiedzi, łatwo się rozprasza i ma problemy z koncentracją – warto je zdiagnozować pod kątem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Trudności w codziennym funkcjonowaniu, takie jak problemy z rozumieniem mowy, mylenie podobnie brzmiących słów, trudności w czytaniu lub pisaniu, a nawet kłopoty w nauce – mogą być błędnie kojarzone z problemami słuchowymi polegającymi na nieprawidłowej czułości słuchu. Objawy te wiążą się z kolejnymi trudnościami występującymi u dziecka powodującymi dalsze problemy rozwojowe. Dlatego tak istotna jest ich świadomość i prawidłowa specjalistyczna diagnostyka.

Reklama

Terapia składa się z 3 poziomów, z których każdy trwa od 5 do 15 dni i obejmuje 3 części: słuchanie materiału dźwiękowego przetworzonego przez specjalną przystawkę SPPS, relaksację oraz część niezwykle lubianą przez małych pacjentów – granie na iPadzie w gry multimedialne i psychoedukacyjne. Dzięki takiej złożoności łączącej nowoczesny sprzęt i różnorodne formy proces rehabilitacji staje się o wiele bardziej przyjazny małemu pacjentowi.

Tym, co wyróżnia metodę, jest fakt połączenia stymulacji słuchowej z treningiem psychologicznym. Zintegrowanie terapii psychologicznej z treningiem funkcji słuchowych daje o wiele większe możliwości efektywnego oddziaływania na osoby borykające się z trudnościami z przetwarzaniem słuchowym – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Piotr H. Skarżyński, z Centrum Słuchu i Mowy w Kajetanach. – Dlaczego tak się dzieje? Dziecko często bowiem może dobrze słyszeć, ale niewłaściwie odbierać to emocjonalnie. Podczas terapii pacjent uczy się właściwie odbierać i rozumieć emocje, kontrolować swoje myśli, a także uczy się kontroli własnych zachowań w różnych sytuacjach społecznych wywołujących emocje.

Dodatkowym atutem jest to, że terapia może być prowadzona zarówno w placówce, jak i w domu. Pozwala to na zapewnienie komfortu dziecku i jego rodzicom, niwelując trudności z dojazdem czy chociażby zmęczenie lub stres związany z drogą, które mogą przełożyć się na efektywnośd terapii.

Dostępność nowoczesnych form terapii, ich wielopłaszczyznowość oraz kompleksowość w połączeniu z nowoczesnym sprzętem pozwalają nie tylko zapewnić większą efektywność w walce z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego, ale równocześnie zachować przy tym komfort pacjenta, co jest niezwykle ważne w przypadku najmłodszych.

Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Kategorie ICD:


Reklama
(0)
Komentarze